sunnuntai 25. helmikuuta 2018

Tein remontin itselleni 50+ ja se kannatti


Krooninen stressi, koko iän vaivannut yskä, jatkuvat vatsakivut ja tähän päälle vielä vaihdevuodet.

Olin jo luovuttaa, tätäkö tämä loppuelämäni on. Monen ihanan sattuman kautta aloitin Paula Heinosen TT- kurssit. Jo ensimmäisen kurssin jälkeen olin aivan liekeissä ja minulle alkoi pienin palasin selvitä, mikä on mennyt pieleen.  Parin kurssin jälkeen varasin vielä itselleni ajan FLT ravintovalmentajalle. Hän teki minulle oman henkilökohtaisen suunnitelman siitä, kuinka lähdetään rakentamaan uutta stressitöntä elämää.  Nyt on kulunut viisi kuukautta ja olen kuin uusi ihminen. Olen oppinut hallitsemaan omaa stressiäni, ruokavalioni meni remonttiin, mutta se kannatti. Vatsakivut ja kuiva yskä ovat historiaa. Aamulla on ihana herätä hyvin nukutun yön jälkeen.


Nyt vähän pilkon tuota johdantoa.

Olen koko aikuisiän taistellut painoni kanssa se on mennyt ylös ja välillä taas alas. Olen varmasti kokeillut jokaisen liikkeellä olevan dietin ja testannut monia proteiinivalmisteita. Ollut mukana monessa eri laihdutusryhmässä. Kuitenkin jotain on aina jäänyt puuttumaan ja tilanne on palannut sinne mistä aloitin.

Paulan kurssien myötä olen ymmärtänyt ja oppinut mikä on suoliston merkitys. Ei sanota turhaan, että suolisto on ihmisen toiset aivot. Stressi ja huono ruokavalio voivat tuohota sekä aivot että suoliston.

Mediassa on viime päivinä ollut kirjoituksia kuinka alle kouluikäisten lasten suolistovaivat ovat lisääntyneet. Prosessoitu - teollinen elintarvike mikä on täynnä lisäaineita. Eihän sitä tulisi kasvavalle lapselle syöttää. Rikkana rokassa margariinit, kannattaisi jokaisen margariinia leivälle sipaisevan kansalaisen ottaa selvää miten margariini on valmistettu ja mitä sen valmistamisessa on käytetty. 

Olen aina ollut sitä mieltä, että syön terveelliesti. Just ja joo. Ruokavalioni on sisältänyt viljoja, maitotaloustuotteita ja olen ollut sitä mieltä, että rasvattomana kiitos. Loppupelissä kaikki oli helppoa viljat ja maidot pois ja rasvaa tilalle. 

Yskä on ollut kaveri kuka on kulkenut mukanani vuosi kymmenet, jätin maitotaloustuotteet pois ja samalla hyvästelin kaverini yskän. Ei ollenkaan huono valinta.

Viljayliherkkyyteni olen kyllä jo tiennyt, mutta olen ollut heikkoa tekoa ja aina langennut takaisin valkoisen viljan pauloihin. Nyt olen ollut kohta puoli vuotta ilman viljatuotteita ja vatsani on kunnossa, turvotus ja jatkuva kipu ovat tipo tiessään.

Vanhasta viljallisesta elämästäni eniten olen jäänyt kaipaamaan ruisleipää. Sen tuoksua ja makua.

Pelastus on löytynyt.



Leipomo Eilamari on kehitellyt leivän mikä on tehty taikinanjuureen eikä sisällä mitään viljaa. Parasta se maistuu ihan vanhan ajan ruisleivältä.




Itse löysin tämän leivän Hakaniemen kauppahallin Keliakiapuodista. Pääkaupunki seudulla sitä ei käsittääkseni ole muualla myynnissä. Harmi, eikö joku kauppias voisi ottaa tästä kopin ja lisätä sen omiin valikoimiinsa.


Tänään Tuijan päivän kunniaksi tein itselleni ihanan aamiaisen.


Piti ilmeisesti elää 50+ jotta tämänkin opin. Olen paremmassa kunnossa kuin kymmenen vuotta sitten. Olen kiitollinen ja onnellinen, että Paulan tiimin johdatti minut oikealle tielle. 

Tähän loppuun on hyvä lainata Paula Koivuniemeä  & Toni Wirtasta

"Illusioihin voi jäädä kiinni, on monille käynyt niin. Minuksi kasvaminen on kai kesken luulen ettei valmiiksi tuu. Kun lopetat taistelun itseäsi vastaan saat palaset kohdalleen"



Mukavaa sunnuntaipäivää, pitäkää itestänne huolta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti