tiistai 9. huhtikuuta 2013

Matkakertomus 5. - 9.4.2013

5.4.2013
Eilen käytiin Monte Criston linnakkeita katsomassa. Tiilen palasia tiellä, kasvihuoneita missä kasvatettiin kesäkurpitsoita ja pari räksyttävää äkäistä kulukoiraa joista toinen hyppäsi Aapon päälle ja puri sitä selkään. Siinä se komean nimen omaava nähtävyys kaikessa komeudessaan.
Tänään aamulla menin hakemaan pyykkejä narulta. Helvetti liukastuin tuossa veneen kannella. Lensin taas kerran hujan hajan ja oikea nilkka vääntyi, ilmeisesti vähän nyrjähti. Eihän se tietysti heti missään tuntunut. Aamupäivällä kävelimme sateessa kauppaan täydentämään ruokavarastoja. Tultiin takaisin tehtiin ruokaa paistettiin kalaa, katkarapukastiketta ja perunamuusia. Ruokailun jälkeen tuli uni J Päiväunien jälkeen alkoi jalka kipeytyä ja särkylääkkeet peliin. Huomenna olisi tarkoitus lähteä täältä Adrasta jatkamaan matkaa kohti Cartagenaa. Sinne purjehdus kestää n. 16- 20 tuntia. Tämä ilta meneekin tässä sohvalla maaten ja telkkaria katsoen.

Adran kylää

6.4.2013
Aamulla herättiin ajoissa ja laitettiin vene lähtökuntoon. Sähköt irti ja  Marko lähti kävelemään kohti satamakonttoria hoitamaan satamamaksut ja matka voisi taas jatkua. Minä jäin veneelle tekemään eväitä ja laittamaan vielä osan tavaroista omille paikoilleen. Puhelin soi ja Marko ilmoitti, että satamakonttori on kiinni. Ensimmäinen kysymys ”mitäs nyt”.  Marko palasi veneelle, lähdimme yhdessä kaupungille ja paikalliseen turisti infoon tiedustelemaan milloin konttori aukeaa. Infossa virkailija minulle ilmoitti, että konttori aukeaa maanantaina kello 9.00. Suunnitelma menivät täysin uusiksi. Tänne jäätiin viikonlopuksi. Onneksi ainakin tänään lauantaina sää on ollut lämmin ja aurinkoinen. Lomallahan tässä ollaan ja samahan tuo on missä aikaa vietämme J

7.4.2013
Makoilua auringossa, lämmintä auringossa yli 30 astetta. Tänään sunnuntain mikään paikka ei ole ollut auki joten päivä on mennyt veneenkannella ja laiturilla. Huomenna matkan olisi tarkoitus jatkua….
8.4.2013
Puolen päivän jälkeen pääsimme lähtemään Adrasta kohti Cartagenaa. Edessä olisi 120 mailia, sää oli aurinkoinen ja lämmin. Tuuli kuljetti meitä mukavasti  matkan aikana päiväkahvien juominen veneen kannellakin oli mahdollista.

Päiväkahveet veneen kannella.

Ennusteen mukaan puoleen yöhön asti tuulen piti olla suotuisa ja purjeiden kuljettaa meitä mukavasti. Tuuli kuitenkin taas kerran loppui jo kuusi tuntia ennen tuota puolta yötä. Purjeet alas ja koneet käyntiin. Juuri ennen kuin aurinko laski Marko huusi, että nyt täällä on delfiinejä. Delfiinit uivat pitkin veneen laitoja ja hyppivät ilmaan.  Matkalla näin myös muutamia meduusoja.
9.4.2013
Olimme aikatauluttaneet matkan niin, että olisimme Cartagenan satamassa seitsemän maissa aamulla suunnilleen saamaan aikaan, kun aurinko nousee. Aurinko nousi ja satama lähestyi ihan suunnitelman mukaan. Laituripaikankin saimme. Edellisen sataman laituripaikka oli rauhallinen ja vene ei paljon vellonut. Tässä nyt vene velloo ja heiluu ihan omaan tahtiin. Venepaikka on kävelykadun varrella. Veneen perässä oleva Suomen lippu on herättänyt monet ohi kulkijat ja kuvia on otettu. Rohkeimmat kuvaajat ovat jopa kysyneet saavatko tulla veneen kannelle ottamaan kuvia. Taidan kohta mennä tuohon laiturille ja periä maksua kuvaajilta, tällä konstin jos saisi  paluulippurahat tienattua J
Tänään yön valvomisen jälkeen pienessä tokkurassa hortoilimme  kaupungilla ja haimme turisti-infosta alueen kartan. Huomenna tutustumme paikan nähtävyyksiin.   Yllättäen ensimmäinen paikka mihin jo tänään suunnistimme oli venetarvikeliike. Huomenna jos tutustuisin ihan omin neuvoin noihin muihin liikkeisiin.

Cartagenan kävelykadulta, tälle kadulle ei oikein hyskyn "kakkakoristeet" sovi.

Kahvilassa tärkeä businesspuhelu, rakkaan lapseni kanssa.

Turistia puristaa aivoista.

Kaiken tuon hortoilun jälkeen tulimme veneelle ja Marko teki meille Amerikkalaisia pannukakkuja, avaruuskerman ja mansikoiden kera. Nam nam ja kaloreita oli nolla.
Auringosta on saatu taas koko päivä nauttia. Päivällä tässä veneen kannella auringossa oli 38 astetta lämmintä. Auringon laskun jälkeen täällä vastaavasti jäätyy pystyyn ja pitää laittaa veneen lämmityslaitteet isommalle.