torstai 4. huhtikuuta 2013

Matkalla Espanjassa

1.- 2.4.2013
Aprilli päivään johtava yö vietettiin valvoen, koska Benalmadenassa oli yöllä hirvittävä tuuli ja myräkkä. Tuuli heitteli venettä ja köydet olivat kovilla. Yhdessä vaiheessa kuului jumalaton pamahdus yksi köysistä katesi.  Federit joutuivat koville ja veneen uusi maalipinta on tällä hetkellä sen näköinen, että voi herran pieksut ja rouvan rukkaset. Eli toisen kyljen osa pinnasta joudutaan paikkamaalaamaan. Ei taida mieheltä työt loppua, kun tämä rouvan loma päättyy.
Päivän aikana satamaan ilmestyi useita suomalaisia, koska olivat huomanneet, että satamassa  veneen perässä on suomenlippu. Suomalaisia veneilijöitä kuulemma kaupungissa tapaa harvoin vaikka alueella muuten asuu parikymmentä tuhatta suomalaista. Siinä sitten vastailtiin samoihin kysymyksiin useampaan kertaan mistä tullaan, mihin mennään jne.
Marko kävi paikallisessa veneliikkeessä ostamassa uudet fenderit ja joitakin pelastautumisvälineitä yksin matkustamista varten.
Päivä meni ja ilta tuli. Vähän ennen seitsemää illalla saimme köydet irti ja pääsimme jatkamaan matkaa. Meillä oli tarkoitus purjehtia yön aikana Adran satamaan mikä on 72,5 mailin päässä Benalmadenasta. Marko oli laskeskellut, että olisimme perillä auringon nousun kanssa samoihin aikoihin. Satamasta avomerelle jonkun matkaa päästyämme tuuli näytti siltä, että saamme purjeet nostettua ja pääsemme niiden avulla jatkamaan hyvin matkaa. Saimme purjeet ylös ja ei varttiakaan kun tuuli loppui ihan täysin. Odotimme jonkun aikaa ja ei tuulta joten purjeet oli laskettava alas ja matka jatkui koneen avulla. Eli se niistä tuuliennusteista mitkä olimme netistä päivittäneet päivän aikana minkä mukaan matkasuunnitelman ja matka-aikataulun teimme. Kone vei meitä suunnitelmaa nopeammin ja olimme perillä Adran satamassa jo viiden aikaan aamu yöllä ja silloin oli vielä ihan pimeää ja kuinka yllättävää noin tunti ennen satamaan saapumista navakka myötätuuli saapui saattamaan meidät satamaan.  Tämän perämiehen purjehdustaidot ovat sitä luokkaa, että yöllä satamaan saapumiset saavat kaikkien hermot kireälle. Onneksi taas kaikesta selvisimme loppupelissä ihan kunnialla. Saavuimme satamaan vene oli kiinni, homma siltä erää ohi ja kapteeni pääsi viettämään omin sanoin sanomaansa ”sinistä hetkeä” ,  josta kuitenkin tällä kertaa taisi tulla punainen tuska. Laiturin portit olivat lukossa ja piti palata takaisin veneeseen.  Kävimme nukkumaan ja aamulla heräsimme kymmenen aikaan, kun joku huuteli veneen ulkopuolella. Satamahenkiökunta oli havainnut, että uusi vene oli saapunut yönaikana laituriin. Vaatteet niskaan ja Marko lähti satamakonttoriin tekemään taas normit sisäänkirjautumiset.
Minä kävin turisti-infossa mistä sain alueen kartan ja siihen on merkitty muutamat oleelliset paikat täällä mitä käymme katsomassa. Kaupunki näyttää kivalta, pieneltä  ja hintataso on puolet pienempi kuin edellisessä turistikohteessa. Täällä nyt varmasti vietämme muutaman päivän ja lataamme taas akkujamme.
3.- 4.4.2013
Aamupäivällä oli aurinkoista ja teimme parin tunnin kävelyretken. Rannat olivat vielä roskaisia sekä hiljaisia. Kävelyltä palattuamme veneelle yritin ottaa aurinkoa, mutta heti kun vähensin vehkeitä aurinko meni pilveen. Iltapäiväkävelyltäkin piti palata kesken takaisin, koska taivas oli synkkä ja heitti päälle sateen. Sadetta kesti useamman tunnin ja nyt aikaa on kulutettu täällä veneessä sisällä… Eli tälle päivälle ei juurikaan ole kirjoitettavaa.

Adraa

Tänään ollu hermot kireellä ja turha pasko stressi olemattomista asioista vissiin. Näillä mennään nyt. Huomista odotellessa.